Створення виховного простору
27.01.2015 Administrator
Сучасний світ ХХІ століття прекрасний і величний. Людина гордиться своїми досягненнями і своєю владою на Землі. Але чим більше вона знаннями і технікою підкорює Всесвіт, тим більше втрачає владу над своїм внутрішнім світом. Людина розгадує таємниці малих і великих світів, але водночас загубилась у власній таємниці. У блискучому на вигляд житті нема спокою і гармонії, а багато наших сучасників є такими нещасливими. Огляньмося довкола. Хвилі ненависті заполонили телевізійні екрани, матеріальні негаразди провокують неприязнь між людьми. Картина сьогодення дійсно не приваблива: поширення злодійства, шахрайства, злочинності і розпусти. Природно постає питання: як жити посеред усього цього?
Очевидно, треба здобути життєву мудрість, щоб зрозуміти себе, світ, у якому проводимо роки життя, та своє призначення на Землі. Тому зараз, як ніколи, життєвою необхідністю для добра кожної людини та для блага цілих народів є християнська віра, у якій сконцентровані найвищі духовні цінності – абсолютно вічні вартості: добро, милосердя, чесність, справедливість, любов. Саме від змісту цих моральних цінностей, що закладаються у серця людей, і залежить майбутнє нашої держави. Розбудову країни треба розпочинати не з економки чи політики, а з духовності. Вона має стати пріоритетом для усіх. Адже без духовності не може бути справжнього патріотизму, справжньої демократії та соціальної справедливості. Тільки духовність породжує шляхетність, допомагає кожній людині стати Людиною, нації – нацією.
(Слайд) «Християнська Родина і Рідна Українська Школа – це передумови здорового виховання прийдешніх поколінь!» - ці слова Патріарха Йосифа Сліпого стали пріоритетними при створенні в 2011 році Тернопільського навчально-виховного комплексу «Школа-колегіум Патріарха Йосифа Сліпого» - оригінального навчально-виховного закладу, де об’єднуються зусилля держави і Церкви для реалізації спільної мети – виховання українського молодого покоління всебічно зрілими і духовно розвиненими особистостями.
Кредо школи-колегіуму: «Через терни до зірок».
В 2012-2013 н.р. в закладі укомплектовано 20 класів, в яких навчається 455 учнів, працює 50 педагогів. Колектив обрав для роботи проблему «Компетентнісно зорієнтовані підходи до плекання духовної сфери школярів як важливого чинника формування гармонійної особистості». Заклад свою роботу спрямовує на створення спільноти вчителів, що захоплені людиною і світом, вірять в силу добра та духовну красу, цінять простоту і мудрість.
Основне завдання навчально-виховного процесу в школі-колегіумі полягає не стільки в тому, щоб навчити основних засад християнської віри, а в тому, щоб дитина в них повірила і прийняла до свого серця як життєву необхідність, щоб відчула потребу ними жити. Знання, закладені в контексті віри, стають мудрістю і баченням життя. Адже «освіта, яка не вчить жити успішно в сучасному світі, не має ніякої цінності» (Роберт Кейосакі).
(Слайд) Перед учнівсько-педагогічним колективом поставлено завдання:
- Глобального рівня: засвоєння абсолютних, вічних цінностей суспільства, виховання поваги до інших народів і культур;
- Загальнодержавного рівня: виховання громадянина, формування рис національної самосвідомості, засвоєння культури українського народу;
- Шкільного рівня: формування наукового світогляду та внутрішньої потреби у самонавчанні; формування вміння взаємоіснувати із членами різновікового колективу, проявляючи ініціативу у спілкуванні;
- Родинного рівня: засвоєння позитивних цінностей сучасної сім’ї, реалізація замовлень батьків щодо морально-естетичного розвитку їхніх дітей;
- Особистісного рівня: виховання поваги до релігії, народних традицій і звичаїв, української мови, національних цінностей українського народу та інших народів і націй, шанобливого ставлення до родини, любові до ближнього; реалізація індивідуальних прагнень вихованців, морально-естетичне становлення особистості.
(Слайд) Реалізуються ці завдання у таких напрямах:
- у процесі викладання навчальних предметів;
- у процесі позакласної, позашкільної діяльності, у роботі з батьками;
- співробітництво з християнськими спільнотами;
- шляхом спільної роботи з бібліотеками, закладами позашкільної освіти;
- діяльність органів учнівського самоврядування;
- співробітництво усіх шкільних «поколінь»;
- співпраця із працівниками галузі охорони здоров’я, соціальної діяльності.
(Слайд) З 1 по 10 клас введено вивчення основ християнської моралі. В 10-х та 11 – х класах - основи християнського вчення. Крім того, учні 10-х класів вивчають Етику подружнього життя. Для учнів початкових класів, котрі готуються до першого причастя, організований гурток «Діти Світла».
З метою забезпечення умов для розвитку здібностей та обдарувань учнів, відповідно до вимог Закону України «Про загальну середню освіту» в в 10-11 класах навчання здійснюється за економічним та філософським профілями, у 6-8 класах - поглиблене вивчення іноземних мов (англійської і німецької. З урахуванням особливостей навчального закладу та індивідуальних освітніх потреб учнів, опираючись на згоду батьків, варіативною частиною робочого навчального плану передбачено такі курси за вибором та факультативи:
- цікава етимологія;
- логіка;
- синтаксис української мови;
- російська мова;
- зарубіжна література;
- освіта для стійкого розвитку;
- українська еміграційна література.
Як відомо, у наш час зростає потреба у вивченні іноземних мов. Для практичної роботи з розвитку мовлення залучаються іноземні студенти та іноземні фахівці. (Слайд) Школа-колегіум бере участь у Міжнародному проекті «Світ без кордонів».
В школі-колегіумі шість років діє об’єднання «Розумники і розумниці», члени якого організовують та проводять Фестивалі розумових ігор, що складаються з 4-5 етапів. (Слайд) Переможці шкільного етапу успішно представляють заклад у міських змаганнях.
Формувати духовно сприятливу атмосферу закладу допомагає присутність у закладі духівника, свідомі і практикуючі християни, педагоги і вихователі, батьківський комітет та громадські організації.
У школі діє духовна світлиця (слайд), в якій проходять духовні зустрічі з учнями, згідно з графіком, вчителями, проводиться Вервиця, Акафіст, «Біблійне коло». Крім того, кожного місяця проводяться спільні літургії для учнів і вчителів у церкві свв.Володимира і Ольги, приходять і батьки, практикуються спільні поїдки вчителів до духовних святинь. Наприклад, у Зарваницю, Львів (слайд), де ми побували у Соборі св. Юра, музеї ікони. Учні та вчителі ТНВК (слайд) учасники всеукраїнської прощі шкіл у Зарваницю. У 2012 році започатковано нову традицію проводити (слайд) урочисту Посвяту в першокласники в селі Заздрість (на батьківщині Йосифа Сліпого) 30 вересня. (Слайд) Учні школи-колегіуму готують привітання для парафіян церкви свв. Володимира і Ольги на великі релігійні свята. Проводиться (2 слайди) День духовної віднови «Великий піст – благословенний час духовного росту».
У позакласній роботі основна увага приділяється заходами, котрі потребують активності і креативності школярів. Зокрема, це стосується волонтерства. У закладі діє 7 спільнот. Для збору коштів на придбання аналізатора крові для дитячого відділення онкологічної лікарні було проведено ряд акцій: солодкий ярмарок (слайд), виставка-продаж виробів учнів біля церкви св. Йосафата та церкви свв. Володимира і Ольги 14.10 (слайд), по класах стояли скриньки для благодійних внесків. Результат – зібрано та передано 7 тисяч гривень. Учні закладу - учасники флешмобу «Волонтерство – це…» (слайд).
Волонтери піклуються про одиноких людей похилого віку (слайд). (2 слайди) Звичайно, проводяться численні акції щодо відвідування сиротинців.
На канікулах за сприяння членів молодіжної громадсько-релігійної організації «Знамення» проводяться заняття з учнями початкових класів «Веселі канікули з Богом» (слайд).
Широку популярність (2 слайди) здобули «Різдвяні зустрічі».
Щомісячно згідно із затвердженим графіком проводяться лінійки ля учнів 1-4 класів та 5-11 класів. (слайди) Тематика цих заходів різноманітна, проте підпорядкована вирішенню основної проблеми закладу.
У лютому в школі-колегіумі проходить Тиждень духовності. Протягом тижня відбуваються виставка - конкурс малюнків «Натхнення і сила нам дається від Творця» (слайд), проводитьсяся День чистих сердець, в рамках якого проходить акція «Дякую тобі за…» (учні самостійно виготовляли «сердечка», на яких писали подяки батькам, учням, вчителям; випускали стінгазети та колажі); зустріч у літературному салоні «Година пік», де учні закладу представляють свої поетичні твори; (слайд) зустріч із братами – семінаристами ТВДС ім. Йосифа Сліпого. інтелектуальний конкурс «Своя гра» для учнів 2-4 та 5-6 класів «Під покровом Божим живемо всі ми», конкурс (слайд) читців духовної поезії: «Вірші, що будять у серці любов, кличуть до дії».
17 лютого, в день народження Патріарха Йосифа Сліпого, школа-колегіум святкує День закладу. Вітають учасників навчально-виховної роботи архієпископ і митрополит Тернопільсько-Зборівський Василій Семенюк (фото), міський голова Сергій Надал, заступник міського голови Леонід Бицюра, начальник управління освіти і науки Тернопільської міської ради Ольга Похиляк, голова профспілки працівників освіти і науки Валентина Кухар, депутат обласної ради Наталя Сиротюк, внучата племінниця Йосифа Сліпого Оксана Наконечна, директор Школи Святого Василія Великого сестра Йосифа зі своїми заступниками (м. Івано-Франківськ), директор школи пані Лариса та духівник отець Михайло (с.Озерна Зборівського району), делегація на чолі з директором Ганною Зварич Християнського колегіуму «Знамення» (с.Зарваниця), священики із церкв свв. Володимира і Ольги та св. Йосафата.
(слайд) У школі широкий вибір гуртків, секцій, клубів за інтересами. Поряд із традиційними, діють «Стань творцем свого життя», «Арт-студія «Рукавичка», «Лідерство – запорука успіху», «Мовний центр», клуб «Еврика». Робота в гуртках дає можливість учням (3 слайди) розвинути свої здібності, показати якісні результати на конкурсах і змаганнях різного рівня.
Колектив закладу орієнтують на таку модель випускника (слайд):
- Людини – багатогранної особистості (розвиток інтелектуальної сфери, творчих здібностей, духовного світу);
- Громадянина (патріота, інтернаціоналіста, професіонала);
- Сім’янина (любов до близьких, до родини, до школи);
- Християнина (сучасне повернення до віри в Бога є не що інше, як повернення до природовідповідності. Без духовності не уявляємо моральності, справжнього патріотизму, справжньої демократії, справжнього особистого життя).
Духовне виховання – це процес безкінечний: тут не слід орієнтуватися на швидку віддачу, а на результати, які, можливо, не відразу яскраво помітні, але обов’язково будуть.