Додатки до Освітньої програми ТНВК «Школа-колегіум Патріарха Йосифа Сліпого» на 2018/2019 навчальний рік (початкова школа 1 класи початкова школа 2 -4 класи)
20.10.2018 Administrator Категорія: Освітні програми
Додаток 1
Складено за Таблицею 1 до Типової освітньої програми,
затвердженої наказом МОН України від 21. 03. 2018р. № 268
Навчальний план початкової школи на 2018-2019 н.р.
(1 класи)
Назва освітньої галузі Класи |
Предмет |
Кількість годин на тиждень |
К-сть годин в рік |
||
Інваріантний складник |
|||||
Мовно-літературна |
Українська мова («Навчання грамоти) |
7+1 |
350 |
||
Іншомовна |
Іноземна мова (англійська) |
2 |
|||
Математична |
Математика |
4 |
140 |
||
Я досліджую світ (природнича, громадянська й історична, cоціальна, здоров’язбережувальна галузі) |
Я досліджую світ |
3 |
105 |
||
Технологічна |
Дизайн і технології |
1 |
35 |
||
Мистецька |
Образотворче мистецтво Музичне мистецтво |
1 1 |
70 |
||
Фізкультурна |
Фізкультура |
3 |
105 |
||
Усього |
|
19+1 |
805 |
||
Варіативний складник |
|
||||
Додаткові години для вивчення предметів освітніх галузей, проведення індивідуальних консультацій та групових занять |
Індивідуальні консультації та групові заняття |
- |
- |
||
Загальнорічна кількість навчальних годин |
23 |
805 |
|||
Гранично допустиме тижневе/ річне навчальне навантаження учня |
20 |
700 |
|||
Сумарна кількість навчальних годин, що фінансуються з бюджету (без урахування поділу на групи) |
23 |
805 |
|||
Додаток 2
Складено за Таблицею 1 до Типової освітньої програми,
затвердженої наказом МОН України від 20. 04. 2018р. № 407
Навчальний план початкової школи на 2018-2019 н.р.
(2-4 класи)
Освітні галузі |
Предмети |
Кількість годин на тиждень у класах |
||||
2 |
3 |
4 |
Разом |
|||
Мови і літератури (мовний і літературний компоненти) |
Українська мова |
7 |
7 |
7 |
21 |
|
Іноземна мова |
2 |
2 |
2 |
6 |
||
Математика |
Математика |
4 |
4 |
4 |
12 |
|
Природознавство |
Природознавство |
2 |
2 |
2 |
6 |
|
Суспільствознавство |
Я у світі |
- |
1 |
1 |
2 |
|
Мистецтво |
Музичне мистецтво Образотворче мистецтво |
1 |
1 |
1 |
3 |
|
1 |
1 |
1 |
3 |
|||
Технології |
Трудове навчання |
1 |
1 |
1 |
3 |
|
Інформатика |
1 |
1 |
1 |
3 |
||
Здоров'я і фізична культура |
Основи здоров'я |
1 |
1 |
1 |
3 |
|
Фізична культури |
3 |
3 |
3 |
9 |
||
Усього |
20+3 |
21+3 |
21+3 |
62 +9 |
||
Додаткові години на вивчення предметів інваріантної складової, курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та групових занять |
2 |
2 |
2 |
6 |
||
Основи християнської етики |
1 |
1 |
1 |
3 |
||
Індивідуальні консультації, групові заняття |
1 |
1 |
1 |
3 |
||
Гранично допустиме тижневе навчальне навантаження на учня |
22 |
23 |
23 |
68 |
||
Сумарна кількість навчальних годин інваріантної і варіативної складових, що фінансується з бюджету (без урахування поділу класів на групи) |
25 |
26 |
26 |
77 |
||
Додаток 3
До Типової освітньої програми
Перелік навчальних програм
для вивчення предметів інваріантної складової та варіативної частини
у 1-4 класах на 2018 /2019 навчальному році
№ з/п |
Навчальна дисципліна |
Назва програми |
Ким дозволена для використання (ким затверджена) |
1. |
Українська мова |
Типова освітня програмадля закладів загальної середньої освіти О.Я.Савченко |
Наказ Міністерства освіти і науки України від 21.03.2018 №268
|
2. |
Математика |
Типова освітня програмадля закладів загальної середньої освіти О.Я.Савченко |
Наказ Міністерства освіти і науки України від 21.03.2018 №268 |
3.
|
Я досліджую світ |
Типова освітня програмадля закладів загальної середньої освіти О.Я.Савченко |
Наказ Міністерства освіти і науки України від 21.03.2018 №268 |
4. |
Фізична культура |
Типова освітня програмадля закладів загальної середньої освіти О.Я.Савченко |
Наказ Міністерства освіти і науки України від 21.03.2018 №268 |
5. |
Музичне мистецтво |
Типова освітня програмадля закладів загальної середньої освіти О.Я.Савченко |
Наказ Міністерства освіти і науки України від 21.03.2018 №268 |
6. |
Образотворче мистецтво |
Типова освітня програмадля закладів загальної середньої освіти О.Я.Савченко |
Наказ Міністерства освіти і науки України від 21.03.2018 №268 |
7. |
Іноземна мова (англійська) |
Типова освітня програмадля закладів загальної середньої освіти О.Я.Савченко |
Наказ Міністерства освіти і науки України від 21.03.2018 №268 |
8. |
Українська мова |
Українська мова Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. 1– 4 клас. М.Вашуленко, К.І. Пономарьова, О.Ю. Прищепа |
Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 12.09.2011 №1050 зі змінами відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 05.08.2016 №948 |
9. |
Літературне читання |
Літературне читання. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. 1– 4 клас. О.Савченко, В.Мартиненко, В. Науменко, Н. Колеснікова |
Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 12.09.2011 №1050 зі змінами відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 05.08.2016 №948 |
10. |
Іноземна мова (англійська) |
Іноземні мови. Англійська мова. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів та спеціалізованих навчальних закладів. 1– 4 клас. В.Редько, О.Коваленко, Г.Г. Крючков |
Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 12.09.2011 №1050 зі змінами відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 05.08.2016 №948 |
11. |
Математика |
Математика. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. 1– 4 клас. О.В. Онопрієнко, С.О. Скворцова, Н.П. Листопад |
Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 12.09.2011 №1050 зі змінами відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 05.08.2016 №948 |
12 |
Природознавство |
Природознавство. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. 1– 4 клас. Гільберг Т.Г., Сак Т.В., Біда Д.Д. |
Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 12.09.2011 №1050 зі змінами відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 05.08.2016 №948 |
13. |
Я у світі |
Я у світі. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. 3– 4 клас. Бібік Н.М., Арцишевський Р.А. Пушкарьова Т.Е., Майорський В.В. |
Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 12.09.2011 №1050 зі змінами відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 05.08.2016 №948 |
14. |
Музичне мистецтво |
Музичне мистецтво. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. 1– 4 клас. Хлєбнікова Л.О., Дорогань Л.О., Івахно І.М |
Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 12.09.2011 №1050 зі змінами відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 05.08.2016 №948 |
15. |
Образотворче мистецтво |
Образотворче мистецтво. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. 1– 4 клас. Шмагало Р.Т.Марчук Ж.С., Вачкова І.Б. |
Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 12.09.2011 №1050 зі змінами відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 05.08.2016 №948 |
16. |
Трудове навчання |
Трудове навчання. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. 1– 4 клас. Сидоренко В.К., Мельник О.В, Морін О.Л. |
Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 12.09.2011 №1050 зі змінами відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 05.08.2016 №948 |
17. |
Інформатика |
Інформатика. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. 1– 4 клас. Н. Морзе, Г. Ломаковська, Г. Проценко, Й. Ривкінд |
Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 12.09.2011 №1050 зі змінами відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 05.08.2016 №948 |
18. |
Фізична культура |
Фізична культура. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. 1– 4 клас. Круцевич Т.Ю. Єрмолова В.М., Іванова Л.І. |
Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 12.09.2011 №1050 зі змінами відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 05.08.2016 №948 |
19. |
Основи здоров’я |
Основи здоров’я. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. 1– 4 клас. Бойченко Т.Є., Воронцова Т.В., Гнатюк О.В. |
Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 12.09.2011 №1050 зі змінами відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 05.08.2016 №948 |
20. |
Основи християнської етики |
Програма «Основи християнської етики |
Лист МОН України від 13.07. 2010 № 1/11 – 6347 |
Додаток 4
до Освітньої програми
ВИМОГИ
до обов’язкових результатів навчання
здобувачів освіти учнів 1-х класів
Сприймає усну інформацію |
сприймає усну інформацію; перепитує, виявляючи увагу; доречно реагує, відтворює основний зміст усного повідомлення відповідно до мети |
Перетворює усну інформацію в різні форми повідомлень |
на основі почутого малює/добирає ілюстрації; передає інформацію графічно |
Виокремлює інформацію |
виокремлює цікаву для себе інформацію; передає її іншим особам розпізнає ключові слова і фрази в усному повідомленні, виділяє їх голосом у власному мовленні; |
Аналізує та інтерпретує усну інформацію |
пояснює, чому зацікавила інформація; за допомогою вчителя виявляє очевидні ідеї у простих текстах, медіатекстах висловлює думки щодо усного повідомлення, простого тексту, медіатексту; |
Оцінює усну інформацію |
намагається пояснити свої вподобання; звертається до дорослих за підтвердженням правдивості інформації; |
Висловлює і захищає власні погляди |
висловлює власні погляди щодо предмета обговорення; намагається зробити так, щоб висловлювання було зрозуміле і цікаве для інших осіб; правильно вимовляє загальновживані слова |
Використовує вербальні та невербальні засоби під час представлення своїх думок |
розпізнає емоції своїх співрозмовників, використовує відомі вербальні та невербальні засоби для передачі емоцій та настрою; розпізнає образні вислови і пояснює, що вони допомагають уявити; створює прості медіатексти |
Регулює власний емоційний стан |
розповідає про власні відчуття та емоції від прослуханого/побаченого; ввічливо спілкується |
Сприймає текст |
передбачає за обкладинкою, заголовком та ілюстраціями, про що йтиметься в дитячій книжці; читає вголос правильно, свідомо, цілими словами, нескладні за змістом і формою тексти; розуміє фактичний зміст прочитаного |
Аналізує та інтерпретує текст |
пов’язує інформацію з тексту з відповідними життєвими ситуаціями; розрізняє головне і другорядне в тексті; визначає тему художнього твору, а також простого медіатексту |
Збагачує естетичний та емоційно-чуттєвий досвід |
розповідає про власні почуття та емоції від прочитаного тексту; відтворює емоції літературних персонажів під час інсценізації |
Оцінює текст |
висловлює власні вподобання щодо змісту прочитаних творів, літературних персонажів, намагається пояснити, що подобається, а що ні; висловлює думки щодо простих медіатекстів |
Обирає тексти для читання |
обирає книжку для читання; пояснює власний вибір; |
Перетворює інформацію |
на основі тексту малює/добирає ілюстрації, фіксує інформацію графічно; |
Читає творчо |
експериментує з текстом (змінює кінцівку, місце подій, імпровізує з репліками під час інсценізації тощо) |
Створює письмові висловлювання |
пише рукописними буквами, злито, розбірливо; створює невеликі та нескладні за змістом висловлювання, записує їх; правильно записує слова, які пишуться так, як вимовляються; створює прості медіатексти за допомогою інших осіб |
Взаємодіє в режимі реального часу |
обмінюється короткими письмовими повідомленнями; |
Редагує письмові тексти |
перевіряє написане, виявляє і виправляє недоліки письма самостійно чи за допомогою вчителя; обговорює створений текст і вдосконалює його за допомогою інших осіб; |
Досліджує мовні явища |
спостерігає за мовними одиницями та явищами, відкриває деякі закономірності співвідношення звуків і букв, значення слів, їх граматичної форми та ролі в реченні; спостерігає за власним мовленням та мовленням інших осіб, удосконалює власне мовлення за допомогою інших осіб |
Використовує знання з мови у мовленнєвій творчості |
експериментує звуками, словами, фразами в мовних іграх; аналізує за допомогою вчителя мовлення літературних персонажів; |
Сприймає усну інформацію |
розуміє короткі, прості запитання, твердження, прохання/вказівки та реагує на них вербально та/або невербально |
Критично оцінює усну інформацію |
розпізнає знайомі слова і фрази під час сприйняття усної інформації |
Сприймає текст |
розпізнає знайомі слова з опорою на наочність |
Аналізує прочитану інформацію |
|
Здійснює усну взаємодію |
запитує та повідомляє інформацію про себе та повсякденні справи, вживаючи короткі сталі вирази та використовуючи у разі потреби жести |
Усно висловлює власні думки, почуття, ставлення та позиції |
описує себе та свій стан короткими фразами |
Здійснює письмову взаємодію |
надає найпростішу інформацію про себе у письмовій формі (записка, анкета) |
Висловлює свої думки, почуття, ставлення та позиції письмово |
пише короткими фразами про себе |
Здійснює взаємодію в режимі реального часу |
пише короткі фрази в режимі реального часу у разі потреби з використанням словника |
Розпізнає серед ситуацій з повсякденного життя ті, що розв’язуються математичними методами |
розпізнає серед ситуацій із свого життя ті, що потребують перелічування об’єктів, вимірювання величин, обчислення |
Досліджує, аналізує, оцінює дані та зв’язки між ними для розв’язання проблеми математичного змісту |
аналізує проблемні ситуації свого життя; визначає групу пов’язаних між собою величин для розв’язання повсякденних проблем математичного змісту |
Прогнозує результат розв’язання проблемної ситуації |
прогнозує результат виконання арифметичних дій |
Сприймає і перетворює інформацію (почуту, побачену, прочитану), будує допоміжну модель проблемної ситуації |
перетворює інформацію (почуту, побачену, прочитану) у схему, таблицю, схематичний рисунок |
Розробляє стратегії розв’язання проблемних ситуацій |
обирає послідовність дій для розв’язання проблемної ситуації |
Моделює процес розв’язання проблемної ситуації і реалізує його |
обирає числові дані, необхідні і достатні для відповіді на конкретне запитання; визначає дію (дії) для розв’язання проблемної ситуації, виконує її (їх) |
Оцінює дані проблемної ситуації, необхідні і достатні для її розв’язання |
визначає достатність даних для розв’язання проблемної ситуації |
Оцінює різні шляхи розв’язання проблемної ситуації, обирає раціональний шлях її розв’язання |
визначає шляхи розв’язання проблемної ситуації |
Перевіряє відповідність одержаного результату прогнозованому |
зіставляє одержаний результат з прогнозованим |
Оцінює правильність розв’язання проблемної ситуації; виявляє та виправляє помилки |
перевіряє правильність результату арифметичної дії; виявляє та виправляє помилки |
Аналізує об’єкти навколишнього світу та ситуації, що виникають у житті |
визначає істотні, спільні і відмінні ознаки об’єктів навколишнього світу; порівнює, об’єднує у групу і розподіляє на групи за спільною ознакою |
Встановлює кількість об’єктів, читає і записує числа, порівнює та упорядковує їх |
лічить об’єкти, позначає числом результат лічби; порівнює числа в межах ста та упорядковує їх |
Володіє обчислювальними навичками, застосовує їх у навчальних та практичних ситуаціях |
обчислює усно зручним для себе способом у навчальних і практичних ситуаціях |
Визначає просторові відношення |
орієнтується на площині і в просторі; описує або зображає схематично розміщення, напрямок і рух об’єктів |
Розпізнає геометричні фігури за їх істотними ознаками |
розпізнає знайомі геометричні площинні та об’ємні фігури серед об’єктів навколишнього світу, на малюнках |
Будує, конструює об’єкти |
конструює площинні та об’ємні фігури з підручного матеріалу, створює макети реальних та уявних об’єктів |
Вимірює величини |
вимірює величини за допомогою підручних засобів і вимірювальних приладів |
Використовує алгебраїчні поняття і залежності для розв’язування проблемної ситуації; досліджує задачі |
встановлює залежність між компонентами і результатом арифметичної дії |
Виявляє і формулює дослідницькі проблеми |
обирає у найближчому оточенні те, що цікаво дослідити |
Визначає мету дослідження і висуває гіпотезу |
обирає та пояснює дії для дослідження об’єктів природи; визначає можливі результати спостережень/досліджень |
Планує дослідження |
пропонує/обирає послідовність кроків під час спостереження/ експерименту |
Спостерігає, експериментує, моделює |
досліджує обрані природні явища та об’єкти, використовуючинаданіприлади, моделі |
Аналізує та обґрунтовує результати досліджень, формулює висновки |
описує, що нового дізнався, спостерігаючи та експериментуючи |
Проводить самоаналіз дослідницької діяльності |
описує та пояснює те, про що дізнався; радіючи пізнанню нового, розуміє, що помилки є невід’ємною частиною пізнання |
Знаходить інформацію та систематизує її |
знаходить інформацію про природу |
Перетворює інформацію з однієї форми в іншу |
зображує інформацію про навколишній світ у вигляді малюнка, таблиці |
Виявляє взаємозв’язки у природі та враховує їх у своїй діяльності |
виявляє та описує очевидні зв’язки у природі; пояснює необхідність їх урахування у життєдіяльності людини |
Діє у навколишньому світі, розуміючи наслідки власної поведінки |
дбає про чистоту навколишнього світу, доглядає за рослинами і тваринами |
Використовує наукові надбання для розв’язання проблем |
наводить приклади використання винаходів людства в побуті |
Відповідально та ощадливо використовує природні ресурси |
пояснює необхідність збереження природних ресурсів і намагається це робити |
Визначає проблему через cпіввіднесення нових фактів із попереднім досвідом |
розрізняє проблеми в навколишньому світі, пов’язаніздіяльністюлюдини |
Критично оцінює проблему |
розуміє проблему в навколишньому світі; розмірковує, що відомо про цю проблему, як її розв’язати |
Групує і класифікує об’єкти навколишнього світу |
знаходить спільні і відмінні ознаки об’єктів; групує об’єкти навколишнього світу за однією або кількома ознаками |
Генерує нові ідеї для розв’язання проблеми |
пропонує різні способи використання об’єктів навколишнього світу |
Планує власну діяльність з виготовлення виробу |
за допомогою дорослих або самостійно планує власну діяльність з виготовлення виробу, прогнозує кінцевий результат |
Читає і розробляє графічні зображення |
читає та аналізує графічні зображення за допомогою дорослих та використовує їх у процесі роботи |
Добирає матеріали і технології для виготовлення виробу |
за допомогою дорослих або самостійно добирає конструкційні матеріали та технології для виготовлення виробу |
Моделює, конструює та виготовляє виріб |
моделює, конструює та виготовляє виріб з готових елементів за допомогою дорослих; виготовляє та оздоблює виріб за допомогою дорослих |
Оцінює та представляє результати власної або колективної діяльності |
оцінює та представляє результати власної або колективної діяльності за допомогою дорослих |
Застосовує технологічні операції традиційних та сучасних ремесел |
виконує прості технологічні операції традиційних та сучасних ремесел за допомогою дорослих або самостійно |
Створює виріб, застосовуючи технології традиційних та сучасних ремесел |
спостерігає за процесом виготовлення виробу народними майстрами; створює виріб за допомогою дорослих або самостійно згідно із зразком чи власним задумом, застосовуючи технології традиційних та сучасних ремесел |
Розраховує витрати |
за допомогою дорослих розраховує орієнтовні витрати та кількість матеріалів для виготовлення виробу |
Ощадно використовує матеріали |
під час виготовлення виробів намагається ощадно використовувати матеріали; за допомогою дорослих готує залишки до вторинної обробки |
Організовує власну життєдіяльність |
за допомогою дорослих планує дії та виконує їх у власному побуті |
Розв’язує практичні завдання у побуті |
виконує практичні завдання в побуті; |
Дотримується безпеки під час виготовлення виробу |
організовує робоче місце за допомогою дорослих |
Досліджує інформаційний навколишній світ |
пояснює сприйняття інформації різними органами чуття на основі власних спостережень |
Знаходить, подає, перетворює, аналізує та зберігає дані різних типів |
розрізняє та фіксує дані, аналізує та впорядковує прості послідовності |
Добирає об’єкти для створення моделей |
визначає об’єкти, їх властивості та значення властивостей за підтримки вчителя; розрізняє моделі та їх відповідники у реальному світі, створює прості моделі |
Критично оцінює інформацію з різних джерел |
розрізняє правдиві та неправдиві твердження, здобуті з різних джерел |
Розробляє та реалізує алгоритми |
створює план дій, наводить приклади повторення та виконання дій за визначеним завданням у повсякденній діяльності |
Створює та налагоджує програмні проекти |
складає простий план із точних та однозначних вказівок до дій виконавців, виявляє в ньому помилки, оцінює відповідність очікуваному результату |
Розробляє модульні проекти |
складає ціле із запропонованих частин, пояснює, як заміна окремих частин приводить до іншого цілого |
Опрацьовує та створює інформаційні продукти з використанням даних різних типів |
використовує готові та створює прості інформаційні продукти (текст, зображення, звуки) для отримання, передачі інформації або представлення власних ідей, результатів діяльності |
Співпрацює в команді для створення інформаційного продукту |
самостійно та відповідально виконує визначені завдання; працює в команді з іншими особами для досягнення спільної мети |
Використовує широкий спектр цифрових пристроїв |
використовує цифрові пристрої вдома, в школі, на вулиці та пояснює їх призначення |
Організовує власне інформаційне середовище |
організовує власне робоче місце за допомогою дорослих; розпізнає та описує прості проблеми та збої, які виникають у роботі доступних цифрових пристроїв, звертається за допомогою та підтримкою |
Спілкується, навчається та співпрацює в мережевих спільнотах |
використовує цифрові пристрої, технології для доступу до інформації та спілкування |
Відповідально використовує інформаційні технології у повсякденному житті, захищає себе та свій інформаційний простір |
дотримується правил безпечної роботи; захищає свій інформаційний простір; розповідає про проблеми дорослим |
Дотримується норм соціальної, міжкультурної та міжособистісної взаємодії |
зважає на технічні можливості цифрових пристроїв для спілкування, зокрема з людьми з особливими потребами, поважає приватність повідомлень, толерантно ставиться до відмінностей культур, традицій і різних думок |
Дотримується норм правової взаємодії |
зазначає авторство власних робіт; виявляє повагу до авторства інших осіб |
Діє відповідально |
демонструє поведінку, яка запобігає або зменшує ризики для життя і здоров’я |
Відстоює інтереси власні та інших осіб |
протидіє проявам тиску, неповаги та приниження щодо себе та інших осіб, звертаючися за допомогою до дорослих |
Надає допомогу |
розрізняє, до кого і як звернутися за допомогою; описує приклади такої діяльності |
Поводиться етично |
розпізнає здорову етичну поведінку (сумлінність, справедливість, чесність, відповідальність, відвагу, відданість) та наслідує її |
Розпізнає небезпечні ситуації |
розпізнає та описує небезпеку вдома, у школі та навколишньому світі |
Прогнозує наслідки |
пояснює, що кожна дія (рішення) має наслідки |
Ухвалює рішення |
вирішує, як діяти у повсякденних ситуаціях без загрози для життя і здоров’я |
Поводиться безпечно |
пояснює, від чого залежить безпека вдома, у школі та навколишньому світі |
Обмірковує альтернативи власних дій та рішень |
визначає здорові та шкідливі звички |
Приймає зміни власного організму |
відзначаєзміни власного організму і приймає їх |
Аналізує вплив поведінки на здоров’я |
визначає позитивний і негативний вплив на вибір здорової та безпечної поведінки |
Здійснює вибір та отримує задоволення |
розпізнає, що приносить задоволення та користь |
Вчиться вчитися без шкоди для здоров’я |
упорядковує власне навчання відповідно до своїх потреб та рекомендованих умов |
Знаходить і перевіряє інформацію |
розпізнає знаки, символи і попередження щодо ймовірної небезпеки |
Діє ефективно і самостійно |
пояснює потреби свої та інших осіб; визначає, від кого та від чого залежить задоволення потреб; |
Спілкується конструктивно |
уважно слухає, запитує про потреби інших осіб та висловлюється так, щоб не образити інших осіб |
Виявляє культуру споживання |
визнає важливість помірності у споживанні послуг та продукції |
Планує майбутнє |
пояснює важливість навчання у школі для свого життя та добробуту; планує свій день (навчальний та вихідний) |
Співпрацює для досягнення результату діяльності |
виконує різні ролі в групі, пояснює у чому цінність спільної роботи |
Орієнтується в історичному часі |
встановлює послідовність подій (раніше/пізніше, до/після, давно/ недавно); пояснює, як і чому люди визначають час |
Розкриває тривалість і варіативність подій в часі |
описує послідовність етапів розвитку людини; намагається пояснити, як події пов’язані між собою |
Виявляє і прогнозує суспільні (історичні) зміни |
розрізняє теперішнє, минуле і майбутнє |
Орієнтується у соціальному середовищі |
орієнтується у близькому до місця проживання та освоєному людьми середовища |
Виявляє взаємозв’язок природного і соціального середовищ |
показує, як природа дає людям засоби до існування; описує зміни, які спостерігає у знайомому просторі, пов’язані з людською діяльністю |
Формує разом з іншими особами громадський простір |
досліджує об’єкти загального користування у своїй місцевості; дотримується правил поведінки під час гри, прогулянки і відпочинку |
Добирає джерела історичної та суспільно значущої інформації |
пояснює, де може знайти потрібну інформацію; виявляє основний зміст джерела інформації; розпитує старших людей про минуле |
Аналізує соціальну (історичну) інформацію |
запитує про те, що зацікавило; знаходить відповіді на запитання; виокремлює в джерелі інформацію про відому особу/подію |
Оцінює достовірність соціальної (історичної) інформації |
розрізняє казкові події та події минулого; висловлює припущення про правдивість інформації |
Систематизує та узагальнює соціальну (історичну) інформацію |
виокремлює незрозумілі слова і за допомогою дорослих встановлює їх зміст; придумує назву твору, що відображає його зміст |
Розповідає про минуле і сучасне |
розповідає про себе, свою родину та інших осіб |
Формулює та представляє судження, добираючи аргументи |
висловлює свої вподобання; виокремлює фрази та/або дії, які вразили; обмірковує вплив своїх слів та/або дій на думку інших осіб |
Формує себе як особистість, утверджує власну гідність |
описує себе, свій характер, захоплення, якими вирізняється від інших осіб |
Захищає права людини |
пояснює свої обов’язки в сім’ї, школі; дотримується правил поведінки, що засвідчують повагу до інших осіб; звертається за допомогою до старших у разі, коли його або інших осіб ображають |
Протидіє і запобігає проявам дискримінації та нерівності |
розпізнає вчинки і слова, які можуть підтримати або образити; поважає різноманітність, справедливо ставиться до інших осіб |
Усвідомлює себе частиною спільноти |
збирає інформацію та розповідає про свою родину, однокласників, Україну; пояснює, що означає бути членом родини, громади, класу; долучається до родинних і національних традицій, пояснює їх значення для себе |
Співпрацює з іншими особами |
пояснює важливість співпраці у групі; разом з іншими особами визначає послідовність виконання завдань; виконує різні ролі в групі |
Робить відповідальний вибір |
домовляється з однокласниками про доброчесні правила взаємодії, дотримується досягнутих домовленостей, пояснює, чому це важливо |
Бере участь у розв’язанні проблем спільнот |
розповідає про свої успіхи, успіхи класу, своєї родини; розповідає про свої проблеми, обирає варіанти їх розв’язання; долучається до корисних справ у родині, класі, школі |
Осмислює громадсько-політичне життя |
розповідає про Україну як про свою Батьківщину, розпізнає державні символи України, шанобливо ставиться до них |
Творить різними засобами і способами |
творить відомими художніми засобами і способами |
Імпровізує |
експериментує, використовуючи відомі техніки художньо-творчої діяльності, звуками, ритмами, рухами, лініями, кольорами, формами, матеріалами тощо для створення художніх образів |
Естетично перетворює навколишній світ |
спостерігає за навколишнім світом, фіксує за допомогою вчителя цікаві явища як ідеї для творчості; допомагає прикрасити місце, де навчається, живе |
Аналізує, інтерпретує, оцінює мистецтво |
сприймає твори різних видів мистецтва і проявляє емоційно-ціннісне ставлення до них у різний спосіб (словами, рухами, мімікою, лініями, кольорами тощо) |
Пізнає мову мистецтва |
розрізняє види мистецтва (музичне, образотворче, театральне, хореографічне тощо) і розпізнає притаманні їм засоби виразності |
Оцінює власну творчість |
оцінює власну творчість за визначеними орієнтирами; пояснює, наскільки вдалося втілити свій задум |
Представляє власні досягнення |
презентує створені художні образи у зрозумілий спосіб, пояснюючи створене |
Взаємодіє з іншими особами через мистецтво |
бере участь у колективній творчій діяльності, дотримується правил творчої співпраці; ділиться з іншими особами враженнями від сприйняття мистецтва та творчої діяльності |
Регулює власний емоційний стан засобами мистецтва |
визначає серед творів і видів художньо-творчої діяльності ті, що подобаються; ділиться емоціями від сприйняття мистецьких творів; творить для власного задоволення |
Виконує життєво необхідні рухові дії |
виконує вправи на пересування (ходьба, біг, стрибки, лазіння, плавання, ковзання), виконує вправи з предметами та без них (за наявності відповідних умов) |
Моделює рухову діяльність |
розпізнає, добирає та виконує фізичні вправи для ранкової гімнастики; розрізняє, добирає та виконує фізичні вправи з різних видів спорту для розвитку фізичних якостей |
Виконує фізичні вправи під час ігрової діяльності та змагань |
виконує рухові дії під час рухливих ігор під керівництвом вчителя |
Контролює свій фізичний стан |
контролює своє самопочуття за підтримки дорослих у закладі загальної середньої освіти і поза його межами |
Аналізує та оцінює вплив фізичного навантаження на стан здоров’я |
пояснює значення фізичних вправ для здоров’я людини |
Добирає фізичні вправи для розвитку фізичних якостей та зміцнення здоров’я |
обирає за допомогою вчителя та виконує вправи/ігри і елементи різних видів спорту для розвитку фізичних якостей |
Виконує різні соціальні ролі |
виконує різні ролі під час рухливих ігор, забав, обрядів та інших форм рухової діяльності |
Дотримується безпечної поведінки |
дотримується правил безпеки особисто та під час спільної з друзями рухової діяльності |
Дотримується етичних норм у руховій діяльності |
дотримується правил чесної гри під час рухової діяльності; не засмучується через поразку |